Dacă-ți place, spune și altora

Dacă-ți place, spune și altora

      Sindromul Asperger se caracterizeaza printr-o tulburare a dezvoltarii, in care individul afectat are dificultati in intelegerea modalitatilor de interactiune sociala.Oamenii cu sindromul Asperger au unele manifestari de autism (concentrare anormala asupra propriei persoane, caracterizata prin tulburari grave de comunicare, dificultati de concentrare si interactiune sociala), in special abilitati sociale slabe si tendinta spre rutina.

       Totusi, spre deosebire de cei cu autism, copii cu sindromul Asperger incep sa vorbeasca in jurul varstei de 2 ani(varsta la care se dezvolta vorbirea in mod normal).Nivelul lor de inteligenta este normal sau superior normalului.Ambele afectiuni apartin unui grup de boli numit" Tulburari Globale de Dezvoltare".Un studiu recent realizat intr-o comunitate de 76.000 de indivizi din SUA a detectat faptul ca 3 din 1000 de copii sunt afectati de sindromul Asperger.

         Cauze – Nu se cunoaste cauza exacta a sindromului Asperger.Acesta tinde sa fie transmis pe cale genetica (tendinta ca boala sa fie regasita la mi multi membri ai unei familii), cu toate ca cercetatorii nu au descoperit exact care este gena vinovata.Multi specialisti considera ca exista si alti factori ce tin de mediul individului, care ar putea juca un rol in producerea bolii, cu toate ca cercetatorii, studiind mai multi dintre acesti factori incriminati, inclusiv vaccinurile, nu au descoperit o cauza clara.

          Simptome – Exista mai multe simptome prin care ar putea sindromul Asperger sa se manifeste.Copilul poate avea simptome variate ca si intensitate, de la usoare pana la severe si, de asemenea, se pot manifesta cateva sau mai multe dintre acestea.Datorita varietatii largi a simptomatologiei, nu exista doi copii cu sindromul Asperger care sa se manifeste la fel.

          In timpul copilariei, parintii remarca de obicei, simptomele sindromului Asperger in mmentul in care copilul incepe sa mearga la gradinita si sa interactioneze cu alti copii.Acesti copii  afectati de sindromul Asperger pot sa se manifeste in urmatoarele moduri:

  • Incapacitatea de a invata tehnici de interactiune sociala si lipsa unor abilitati sociale innascute, precum capacitata de a "citi" limbajul trupului, de a incepe si mentine a conversatie si de a –si astepta randul pentru a vorbi
  • Ii displace orice schimbare in rutina zilnica
  • Lispa de empatie
  • Incapacitatea de a recunoaste modificari subtile in tonul si accentul conversatiei, prin care vorbitorul schimba sensul unei relatari;astfel, copilul nu va intelege o gluma sau un comentariu sarcastic
  • Poate avea un mod formal de a vorbi care este prea avansat comparativ varstei sale
  • Poate evita sa priveasca in ochii celor din jur
  • Poate avea expresii aparte
  • Poate fi preocupat doar de unul sau cateva lucruri despre care stie foarte multe;multi copii cu sindromul Asperger par a fi interesati excesiv de activitati neobisnuite, precum rezolvarea de puzzle-uri, proiectarea de case, desenarea unor scene extrem de detaliate sau pot fi pasionati de astronomie
  • Este posibil sa aiba o dezvoltare motorie intarziata;copilul poate invata mai greu modul de utilizare a furculitei, de a merge pe bicicleta sau cum sa prinda  minge, poate avea un mod ciudat al mersului, iar scrisul de mana frecvent deficitar
  • Poate fi extrem de sensibil si sa reactioneze exagerat la zgomote de intensitate mare, la lumini, la gusturi intense sau texturi aparte
  • Poate avea o capacitate de memorie dezvoltata si abilitati aparte in matematica;copilul pote fi capabil sa memoreze date, formule si numere de telefon cu o neobisnuita acuratete in ceea ce priveste detaliile.

      Cu toate ca aceasta afectiune este in multe moduri asemanatoare cu autismul, copilul cu sindromul Asperger are, in mod tipic, abilitati normale spre avansate ale limbajului si intelectului.De asemenea, cei cu sindrom Asperger intampina dificultati in a-si face prieteni si in a se implica in activitati sociale.

     Sindromul Asperger este o afectiune prezenta pe toata durata vietii, cu toate ca are tendinta de a se stabiliza cu timpul si, de asemenea, uneori se remarca ameliorari.De obicei adultii reusesc sa atinga o mai buna intelegere a propriilor defecte si calitati.Sunt capabili sa acumuleze abilitati sociale si sa invete cum sa reactioneze in societate, in functie de comportamentul anturajului.Multi oameni cu acest sindrom se casatoresc si au copii.Unele calitati care sunt tipice sindromului, precum memoriaexcelenta si capacitatea de concentrare, pot creste sansele unei educatii universitare si a unei cariere de succes.Multe personalitati istorice au avut simptome ale sindromului Asperger, inclusiv Wolfgang Amadeus Mozart, Albert Einstein, Marie Curie si Thomas Jefferson.

      Investigatii – Sindromul Asperger este o tulburare a dezvoltarii, prin care individul intampina dificultati in a intelege cum sa interactioneze din punct de vedere social.Stabilirea diagnosticului se realizeaza cel mai bine prin culegerea de informatii de la parinti, medici, profesori si alti indivizi implicati in ingrijirea si supravegherea copilului, caci acestia sunt cei care cunosc cel mai bine comportamentul copilului.

      Specialistii in domeniu vor analiza istoricul medical a copilului si vor obtine informatii in ceea ce priveste dezvoltarea acestuia, inclusiv date despre dezvoltarea motorie, a limbajului, despre domeniile de interes ale copillui si a interactiunilor de natura sociala.

      Se pot indica urmatoarele forme de evaluare:

  • Test psihologic prin care se evalueaza intelectul si capacitatea de invatare, IQ-ul si abilitatile motorii
  • Evaluarea capacitatii de comunicare, prin care se testeaza gradul de dezvoltare a limbajului
  • Examinare psihiatrica prin care specialistul va evalua relatiile copilului cu familia si apropiatii, reactia la situatii noi si capacitatea acestuia de a intelege sentimentele celorlalti, precum si comunicarea indirecta, precum sarcasmul si cicalirea

     La momentul stabilirii diagnosticului, medicul specialist va concluziona daca copilul intruneste criteriile de diagnostic publicate in Manualul de Diagnostic si Statistica a Bolilor Mentale, publicatie ce apartine de Asociatia Americana de Psihiatrie.

     Tratament – Intentia tratamentului in cazul sindromului Asperger este de a imbunatati abilitatile copilului de a interactiona si de a deveni astfel eficient in societate si capabil sa se autointretina.Deoarece fiecare pacient suferind de sindrom este unic in ceea ce priveste numarul si severitatea simptomelor, tratamentul ar trebui sa fie destinat nevoilor individuale ale pacientului si disponibile in functie de resursele familiei.

    Obtinerea serviciilor -  Se poate incepe prin contactarea scolilor, in scopul de a afla ce fel de servicii sunt disponibile pentru copil.Fiecare copil are dreptul la educatie.Legile obliga scolile sa puna la dispozitie serviciu educational pentru copiii cu inabilitati, copiii cuprinsi intre 3 si 21 ani.Se poate discuta cu personalul scolii pentru a se stabili programul educational individual si scopurile acestuia.cestea sunt create pentru a se potrivi nevoilor copilului, bazandu-se pe gradul de dezvoltare al alcestuia.

     Programe scolare – Criteriile pentru alegerea scolii includ lucru cu grupuri de copii restranse ca numar, existenta unui specialist in comunicare care poate ajuta la dezvoltarea abilitatilor sociale, oportunitatea de a interactiona social intr-o forma organizata si supravegheata, existenta indrumatorilor care isi pot concentra activitatea pe confortul emotional al copilului si care pot constitui o legatura cu familia acestuia.

       Strategii de tratament – Tratamentul se centreaza pe imbunatatirea modului de comunicare, a abilitatilor sociale si a modului de comportamnet a copilului.Programul de tratament poate fi ajustat frecvent, pentru a se optimiza strategiile de abordare a copilului.

      Sindromul Asperger este denumit dupa Dr. Hans Asperger, un pediatru austriac, primul care a descris boala in 1994.Dr.Aspenger a descris evolutia a patru baieti, care au aratat "o lipsa de empatie, capacitatea mica de a forma prietenii, conversatia unilaterala, absorbtia intensa cu un interes deosebit pentru cunoastere, miscari stangace".Din cauza interesului lor obsesiv pentru cunoastere, dar si pentru subiecte specifice, el a denumit acesti baieti "mici profesori".Asociatia Americana de Psihiatrie (APA) a recunoscut tulburarea Asperger ca o entitate specifica si a publicat criteriile de diagnostic din Manualul de Diagnostic si Statistic al Tulburarii Psihice-IV in 1994.Cel mai recent, dupa deliberari semnificative, APA a recomandat subsumarea tulburarii Asperger in tulburari din spectrul autismului pentru urmatoarea editie a DMS-V.Cu toate acestea, decizia a generat o intreaga dezbatere academica si deoarece editia DMS-V nu este de asteptat sa fie aprobata si publica in 2013, vor exista cu siguranta mai multe dezbateri pe aceasta tema.

         Astazi, multi experti in domeniu evidentiaza aspectele pozitive ale sindromului Asperger  si considera ca nu reprezinta neaparat un defect, ci un alt mod de gandire.Caracteristicile pozitive ale persoanelor cu sindrom Asperger au fost descrise ca fiind benefice in multe profesii si acestea includ: cresterea capacitatii de a se concentra asupra detaliilor, capacitatea de a persevera in interesele specifice, fara a se lasa influentat de altii, capacitatea de a lucra independent, recunoasterea de modele pe care alte persoane le-ar putea rata, intensitate si un mod original de a gandi.

           Dr. Temple Grandin, un cunoscut inginer auto si profesor care sufera de tulburare Asperger este de parere ca aceasta a fost un activator pentru viata ei profesionala.

            Cat de des este intalnit si care sunt riscurile – Sindromul Asperger este de 5 ori mai frecvent la baieti decat la fete.In ultimii ani, numarul de tulburari dinspectrul autismului a crescut dramatic in SUA.Motivul acestei cresteri nu este pe deplin clar, dar este datorat cela mai probabil atat imbunatairilor si moificarilor din procesul de diagnosticare, ceea ce duce la o crestere a numarului de copii identificati cu autism, precum si un anumit grad de crestere reala a incidentei tulburarii insasi.Cele mai recente studii arata ca 1 din fiecare 110 copii din SUA are o tulburare de spectru autist.

           Sindromul Asperger poate coexista cu alte afectiuni psihice, cum ar fi tulburarea de deficit de atentie, hiperactivitatea sau tulburarea de anxietate.Chiar si atunci cand tulburarea de anxietate nu este prezenta, oamenii cu sindromul Asperger pot suferi de anxietate sau de hipersensibilitate la anumiti stimuli, cum ar fi zgomotele puternice.In unele cazuri, pot aparea comportamente disruptive si/sau depresie, ca raspuns la anxietatea si frustrarea resimtita de suferinzii de acest sindrom.

          Interventia pentru Sindromul Asperger se face prin urmatoarele masuri:

  • Consultarea pediatrului/medicului de familie – acesta va poate indica in ce masura copilul dvs. are sau nu probleme medicale care explica simptomele manifestate
  • Realizarea unei evaluari psihologice pentru confirmarea diagnosticului de Sindrom Asperger
  • Urmarea unui tratament, care ar puteaa fi: psihoterapie (participarea dvs si a copilului la sedinte de terapie cu un psiholog/psihiatru; evaluarea gradului de dezvoltare a abilitatilor sociale, cognitive si de invatare, permite dezvoltarea unor planuri de interventie individualizate, care urmaresc imbnatatirea capacitatii copilului de a se integra in grup si de a face fata cerintelor scolare, de asemenea, parintele este invatat strategii prin care sa sustina dezvoltarea sociala si adaptarea scolara a copiluli dvs., Logopedie (participarea copillui la sedinte cu un logoped, sedinte care au rolul de a dezvolta limbajul), fizioterapie (participarea copilului lla sedinte cu un fizioterapeut, pentru imbunatatirea coordonarii membrelor.
Sursa: Proiect Asistenta sociala a persoanelor cu nevoi speciale - Buzenchi Alina-Ioana